Tussendoortjes

Haverkaneel koeken + de voordelen van havermout op een rij

Veel ontbijtjes en tussendoortjes die ik eet, maak ik met havermout. Deze superfood is bij mij thuis dan denk ik ook wel één van de meeste gebruikte producten. Een havermoutpapje, appeltaartje of heerlijke haverrepen gaan er bij mij altijd wel in en dat dus allemaal gemaakt van/met havermout. Er is een reden dat ik zo graag gebruik maak van dit ingrediënt. Het eten van havermout heeft namelijk zo zijn voordelen. Ik zet wat voordelen voor je op een rijtje:

1. Havermout zorgt op een natuurlijke manier voor een verlaagde bloeddruk.
Jinesh Kochar, een onderzoeker van Harvard, heeft in zijn 16-jarige onderzoek ontdekt dat iedere morgen een kommetje havermout de kans op het ontwikkelen van een hoge bloeddruk voor 20% wordt verminderd.
2. Havermout heeft een gunstige werking op je huid.
Voor mij is dit een hele fijne om te weten, aangezien mijn huid nog wel eens van slag is. Havermout is rijk aan vezels en helpt de huid voldoende te hydrateren. Van binnenuit behandel je je huid dus goed met die dat lekkere havermout ontbijt van je.
3. Havermout helpt bij afvallen.
Het klopt dat havermout voor een groot deel bestaat uit koolhydraten en koolhydraten staan niet zozeer bekend om het feit dat je er snel van afvalt. Maar waarom helpt havermout dan wel bij afvallen? Havermout is geheel natuurlijk en zonder toegevoegde rommel. Geen suiker, zout of andere dingen die je eigenlijk niet nodig hebt = gunstig voor je lichaam! Daarnaast zorgt het eten van havermout, dankzij zijn lage glycemische index, voor een constante en langzame afgifte van voedingsstoffen in je lichaam. Dit zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel niet in één keer omhoog schiet en je hierdoor langer rondloopt met een goed gevulde maag.
4. Havermout zorgt ervoor dat jij je beter kan concentreren.
Ik ben zo iemand die zich zo’n 30 seconde ergens op kan focussen en dan *floep* weg concentratie. Het hele verhaal over een constante en langzame afgifte van voedingsstoffen in het lichaam speelt ook hier een rol. Je bloedsuikerspiegel blijft netjes op pijl, zodat jij je focus langer kan bewaren. Bij een schommelde bloedsuikerspiegel zal jou aandacht voor hetgeen waar je mee bezig bent ook sneller verslappen.
5. Havermout zorgt voor een betere nachtrust.
Havermout bevat vitamine B6 wat zorgt voor de aanmaak van de stof serotonine, wat bij een hoog niveau hiervan zorgt voor gelukkige gevoelens. Dus ben je even niet zo helemaal happy, eet dan havermout. Nog een andere stof die havermout bevat is tryptofaan, een voorloper van onze blije serotonine. ’s Avonds wordt uit deze stof serotonine melatonine gemaakt, wat jou weer helpt om goed in slaap te komen.
Een goed motto vanaf nu is dus ‘Eet je blij en slaperig met havermout’, haha.

Nu begrijpen jullie zeker wel waarom ik zo graag havermout eet 🙂
Tijd voor een lekker recept met deze fantastische superfood met zijn vele voordelen.
Vandaag heb ik deze snelle haverkaneel koeken gemaakt. Heel simpel, maar erg lekker.

img_9651
Voor zo’n 6 haverkaneel koeken heb je het volgende nodig:
–  70 gram havermout
–  2 eetlepels kaneel
–  1 ei
–  1/2 scoop proteïne vanille whey
–  1 eetlepel biologische agavesiroop
–  50 milliliter amandelmelk

img_9643
Zo maak je deze haverkaneel koeken:
(1) Verwarm je oven op 180 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier. (2) Neem een mengkom en doe hierin de aangegeven havermout, kaneel, ei, proteïne, agavesiroop en amandelmelk. (3) Alle ingrediënten mogen gewoon bij elkaar en kunnen vervolgens met een lepel door elkaar worden geroerd. (4) Schep nu het ‘koekjesbeslag’ in rondjes op de bakplaat. (5) Zet de koekjes voor zo’n 10 minuten in de oven en laat ze na deze 10 minuten (eventueel) afkoelen. Je kan ze vrij snel eten en warm zijn ze ook erg lekker.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Laten jullie het me in een reactie even weten?

Liefs Johanne

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply